شبکه اينترنت مبتني بر اشيا(Internet on Things) كه به اختصار IoT‌ نيز ناميده مي‌شود یک شبكه ارتباطی با توان مصرفی پایین ولي با محدوده تحت پوشش وسیع مي‌باشد كه كاربران مي‌توانند با استفاده از وسايل دردسترس مانند گوشي موبايل، تبلت و غيره به راحتي به سنسورها و عملگرها متصل شده و خواسته‌ها و نيازهاي خود را مديريت و كنترل نمايند، بطوركلي مي‌توان گفت، با يكپارچه سازي اطلاعات عمومي و پيراموني، مي‌توان يك شبكه هوشمند را در يك منطقه وسيع ايجاد نمود.

اين شبكه مي‌تواند شامل خانه‌هاي هوشمند، سيستم حمل و نقل هوشمند، بهينه سازي مصرف انرژي،مديريت شهري هوشمند، مزرعه و گلخانه‌هاي هوشمند، مديريت منابع، كنترل آلودگي، مراقبت‌هاي پزشكي هوشمند و غيره باشد. بعبارتي با اين تكنولوژي مي‌توان زندگي بهتر همراه با سلامت، امنيت و آرامش بيشتري را براي شهروندان فراهم كرد بطور خلاصه مي‌توان گفت، IoT مي‌تواند امكانات و قابليت‌هاي موجود را به حداکثر بهره‌وري برساند.

اين سيستم در صنعت نيز جايگاه خود را پيدا كرده است، اینترنت اشیا در صنعت كه به اختصار IIoT هم ناميده مي‌شود، می‌تواند باعث افزايش تولید و ارزش کسب و کارشود که در نهایت منجر به انقلاب صنعتیچهارم خواهد شد. تخمین زده شده‌ که در آینده، صنايع مي‌توانند از طریق اینترنت اشیا و با ایجاد مدل‌های جدید کسب و کار و بهبود بهره‌وری و نيز از طریق تحلیل‌ها در جهت نوآوری،كيفيت محصولات و درنتيجه درآمد خود را بطور چشمگيري افزایش دهند.

معماری ساختار یک شبكهIoT از اين قرار است كه ديتا از دستگاه‌ها و سنسورهاي مختلف توسط گیت‌وی‌هاي مربوطه جمع‌آوري شده و پس از ارسال به سرور شبکه با مدياهاي متنوع، كاربران مي‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌ها يا نرم‌افزارها از اين داده‌ها استفاده نمايند.

مهمترين لايه يك سيستم IoT براي رسيدن به حداكثر بهره‌وري، لايه انتقال داده يا Transport مي‌باشد كه مهمترين تكنولوژي‌هاي استفاده شده از قرار زير مي‌باشند:

 

 

همانظور كه مشاهده مي‌شود، تكنولوژي (Low Power WAN)LPWANيكي از بهترين و پركاربردترين تكنيك‌ها در سيستم‌ IoT مي‌باشد كه معروفترين پروتكل هاي استفاده شده در اين تكنولوژي، در زير با يكديگر مقايسه شده‌اند:

 

 

از مقايسه اين پروتكل‌ها مي‌توان گفت، پروتكل LoRa (Long Range) يكي از بهترين پيشنهادها در اجراي يك شبكه IoT شهري مي‌باشد كه معمولا در باند فركانسي ISM ( بدون نیاز به مجوز) مي‌تواند به راحتي در دسترس كاربران قرار گيرد.

در شبکه مبتني بر پروتكل لورا، اطلاعات سنسورها و يا فرمان به عملگرها، توسط گیت‌وی با یک لینک ارتباطی مبتنی بر اینترنت، به سرور شبکه متصل مي‌گردد و سپس اطلاعات پردازش شده در اختیار کاربران قرار ‌مي‌گیرد. این لینک ارتباطی می‌تواند براساس شبکه  LTE-M،Ethernet و یا شبکه‌های داخلی باشد.

 

 

در ذيل به بعضي از كاربردهاي شبكهLoRaWAN اشاره شده است:

·       خانه‌هاي هوشمند

·       حمل و نقل شهري

·       خدمات فرودگاهي

·       ستاد بحران شهري

·       مراقبت‌هاي بهداشتي

·       پاركينگ‌هاي هوشمند

·       وضعيت مزارع و گلخانه‌ها

·       وضعيت آبياري فضاي سبز شهري

·       وضعيت مكاني اتوبوس‌هاي شهري و مترو

·       جمع‌آوري اطلاعات مترينگ (آب، برق و گاز)

·       نظارت بر آلودگي رودخانه‌ها و وضعيت سيلابها

·       ردگيري خودروهاي خدمت، امدادي و خدمات شهري

·       وضعيت ايمني ادارات، سازمان‌هاي دولتي، اماكن عمومي و غيره

·       نظارت بر خروجي پساب كارخانه‌ها در شهرك‌هاي صنعتي

·       بهينه كردن ميزان روشنايي و نگهداري سيستم روشنايي شهري

·       امداد رساني جهت مراقبت‌هاي پزشكي، آتش نشاني و غيره

 

اين شركت با داشتن تجارب مرتبط، همچنين دارا بودن نيروهاي متخصص و تامين تجهيزات، توانايي در اجراي پروژه‌هاي مختلف IoT را دارد.

 

اطلاعات تماس

  • ایران - تهران  - خیابان ولیعصر- بالاتر از پارک وی - خابان قرنی - پلاک 24 واحد 6
  • 021-26201840 
    021-26230924
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

درباره شرکت

شرکت دلتا پارس کنترل با بیش از ده سال سابقه و تجربه موفق با تکیه بر متخصصین خود   . خواندن جزئیات

عضویت در خبرنامه سایت

برای دریافت اخبار روزانه شرکت در خبر نامه سایت عضو شوید

Scroll to top